donderdag, maart 15, 2007

All my life, trouble in America


Maar, wie kijkt er nog naar Engeland? Hoeveel men ook kan zeggen van Amerika, Engeland heeft ook een handje weg van een paranoïde big brother staat, en ze zijn meer en meer op weg naar een ‘v-for vendetta’ scenario. (Een film waarin de toekomst van Engeland afgeschilderd wordt als een staat waar de veiligheidsdiensten een ware dictatuur in stand houden en overal ogen en oren zijn, echter één man tracht het tij te keren.) Het viel me al eerder op dat ondanks de vele vele inbreuken op de privacy vele Engelsen niet echt een probleem hebben met deze dingen. Constant gefilmd worden (ja, écht overal) is bijvoorbeeld een heus issue in België (denk maar aan Leuven), echter hier gaan ze een stapje verder. Enkele maanden geleden las ik in de krant dat ze van plan zijn om een nieuw soort camera te installeren hier in Engeland. Het wordt een camera met luidspreker die ordeverstoorders (alles van een papiertje op straat gooien tot vandalisme) onmiddellijk ter orde kan roepen. Neen, het zal geen computer zijn die via ingenieuze systemen kan bepalen of iets al dan niet ordeverstoring is, het zal een mens zijn die naar schermpjes tuurt en nu en dan iemand ter orde kan roepen. Het argument pro is dat de publieke vernedering van tot orde te worden geroepen mensen kan weerhouden van het doen van dingen die niet mogen, denk maar aan hond op straat zijn gevoeg laten doen, papiertje op de grond gooien, hangjongeren, etc. Het argument contra werd kort even vermeld, het werd geprofileerd als “daar zijn ze weer, de privcacy-klagers”, het werd snel duidelijk terwijl je het artikel las dat het zowieso ging doorgaan, ongeacht klachten, democratisch hé? Uiteraard moet je jezelf gedragen, maar is het ook niet een beetje extreem?
Dit voorval was even uit mijn hoofd verdwenen tot ik vandaag in de krant een nieuw soortgelijk iets las. In een kleine collumn werd vermeld dat men van plan is een systeem in te voeren waarbij vingerafdrukken op papiertjes en allerhande afval op straat kunnen worden nagegaan en opgeslaan woren in de databank van de politie. Dit voorstel werd naar voor geschoven als dé oplossing voor wat ze hier noemen “small infringements of the law”(kleine in breuken op de wet). Tot nu toe stelde de Britse wet dat enkel mensen die een misdaad pleegden waarop gevangenisstraf stond verplicht waren vingerafdrukken af te geven. Een logisch iets lijkt me. M.a.w. u wordt tot orde geroepen als u iets op straat gooit (de schandpaal is vervangen door een electronische versie)én uw vingerafdrukken worden bijgehouden...
Wie de film V-for vendetta gezien heeft zal misschien wel enkele gelijkenissen terugvinden. Hoe lang zou het nog duren eer dat er “zedenpolitie” rondloopt in burger met het recht je op te pakken als je niet volgens de letter van de wet leeft?
De Britten laten het zich allemaal maar gebeuren, te veel werk en te veel aan hun hoofd om hier ook nog es mee bezig te zijn, hoewel ze allemaal waarschijnlijk wel een uitgesproken mening hebben over dit onderwerp, althans die mensen aan wie ik het vraag toch. Misschien is dàt wel de grootste kracht van de Britse humor, het ondergraven van dingen die niet ‘deugen’. Waar is Monty Python als ge ze nodig hebt?

Bon, Groetjes uit het Big Brittain
En nu hopen dat er geen camera op mij staat;)
R.O.B.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hello Rob,

Interessant artikeltje. Even een vraagje: deze morgen te voet naar de bib (+/- 300m): op zijn minst 5 hondenpoepen ontweken, rond het huis verscheidene snoeppapiertjes, blikjes, sigarettenpeuken enz opgeruimd: dit opruimwerk is dagelijkse kost. Dan zou men wel geneigd zijn camera's toe te juichen. Of is het cool uw afval op straat te droppen?
groetjes tante Lieve

Rob M. zei

hey

ik denk dat het vooral er van afhangt hoe veel waarde mensen er aan hechtten. Als ik mag kiezen tussen hondenuitwerpselen en papiertjes op straat of camera's letterlijk op elke straathoek weet ik wel wat ik zou kiezen, en dat zijn niet de camera's.
ik denk niet dat het iets met cool of stoer te maken heeft, aangezien ik niet denk dat al die volwassenen cool willen zijn. De prijs die betaald wordt voor dergeljke luxe-problemen (want dat zijn het uiteindelijk, het geld kan beter in nuttigere doelen gestoken worden)is voor mij niet evenredig met het probleem zelf.

Rob

Anoniem zei

Dag familie,
Ik volg dit hier aandachtig hoor. Heb uiteraard zo mijn eigen mening erover en zal het bij gelegenheid eens aankaarten.
Groetjes.