maandag, december 04, 2006

How to get an NI Number

eerst en vooral, wat is een NI nummer? een National Insurance number is een nummer dat je krijgt vanuit de Britse overheid. Met dit nummer ben je werkgerechtigd en kan je aanspraak maken op sociale voordelen en dit nummer dient ook om je belastingbetaling bij te houden en meer van dat moois. Als buitenlander buiten de EU moet u kunnen aantonen dat u hier recht op hebt, als EU burger krijgt u dat zonder problemen....na de bureaucratie doorworsteld te hebben...
Stap 1: men neme de telefoon ter hand
Stap 2: men belt naar de dienst "afspraken voor NI nummer"
stap 3: men deelt u mede dat ge een job moet hebben voor da ge aanspraak kunt maken
Stap 4: ge vraagt u af hoe ge da kunt, als een NI noodzakelijk is om werk te vinden...echter, niet getreurd, wergevers mogen u een "temporary" (tijdelijk) NI nummer geven
Stap 5: u vind werk en u krijgt een tijdelijk nummer
stap 6: u belt wederom voor een afspraak en krijgt die vastgelegd op een datum een maand verder
stap 7: u krijgt telefoon anderhalve week voor de afspraak dat die vervroegd is naar een datum een paar dagen verder
stap 8: u ontdekt dat de datum u niet schikt (u moet dan werken) en belt terug voor een nieuwe datum
Stap 9: de dame aan de telefoon is vriendelijk en herplaceert uw afspraak op de eerst geboekte datum, nu alleen in de namiddag...vraagt u zich vooral niet af waarom dat eerst niet kon
stap 10: u gaat naar het kantoor op de afgesproken datum met uw paspoort, bewijs van woonst, bewijs van uw werkgever.

En nu komt het....
U komt een vervallen overheidsgebouw binnen (het deed me denken aan de vervallen Soviët-Unie gebouwen in Oekraïne) wordt door de portier doorverwezen naar boven, waar een aziatische security guard uw details vergelijkt met die op het papier, of u wel deglijk die persoon bent die u beweert te zijn.
Men vraagt uw paspoort en andere paperassen en wijst u een zitje aan. Het gebouw vanbinnen zag er even erg uit als het er vanbuiten uitzag...communistisch. Het schepte de indruk van ooit een bureaucratisch bolwerk geweest te zijn maar nu in verval omwille van efficiëntere manieren om mensen te pesten.
Enfin, het was een noodoplossing volgens mij (denk dat het normaal leeg stond) want het gewone kantoor voor NI (in Bristol centrum, dit is 35 min wandelen buiten Bristol in Bedminster) is overboekt. Na even wachten (gelukkig niet lang) wordt u naar een kantoortje geroepen waar beide deuren openstaan en opgengehouden worden door een stoel...het geeft de indruk dat dit ooit besloten is na moeilijke "klanten"...spannend,want Britten zijn nogal gesteld op hun privacy in andere omstandigheden.
bon, ik wijk af...
Een jongedame (deze keer jonger als mij...ja het begint!!!) groet me beleefd en vraagt me te gaan zitten. Ze heeft een stapel papieren die in boekvorm aan elkaar geniet zijn en stelt me vragen...Als controle om te weten of ik het wel degelijk ben moet ik mijn geboortedatum zeggen...feilloos weet ik het af te haspelen (wat als ik getwijfeld had) en vervolgens begint het vragenrondje. Van waar komt u (staat op en in mijn paspoort), waarom hebt u zoveel visa's in uw paspoort (reizen hoogstwaarschijnlijk), wat hebt u in die landen gedaan(vrijwilligerswerk, en dat werd positief onthaald), wat was de eerste keer dat u in het Verenigd Koninkrijk kwam? (waarop ik zei dat ik dat begot niet meer weet en dat het in Canterbury was, en ze vond het niet zo grappig) etc etc etc
Na het vragenrondje moest ik alle papieren die ik had meegebracht (feilloos gecopieerd) ondertekenen. ik bedoel hier dus werkelijk copies van ALLES elk visa, elke stempel, enzovoorts. Na deze controle moest ik het boekje tekenen en toen vond ik het heel grappig worden (echt, ik moest mijn lach inhouden). De jongedame zei: "Bear with me, I have to find a collegue to countersign this booklet for me"....ik snapte er niks van...maar het werd me snel duidelijk. Blijkbaar is de procedure zo dat als je iemand toekent dat ie gerechtigd is voor een NI nummer een ander persoon het boekje moet doornemen (gelukkig niet al de vragen) en het moet ondertekenen, en dan wordt het heel bureaucratisch weggestoken in een mapje en opgestuurd naar de bevoegde instanties....
ze waren gegeneerd...en ik snap waarom:)

Zo...dan maar in de gietende regen (die ook goot toen ik heenwandelde, het is stormachtig hier) terug naar huis gewandeld en blij blij blij dat België nog nét niet zo bureaucratisch is...blij dat ik een NI gekregen heb en blij dat ik daar nu weer drie maanden op moet wachten....:d

morgen is't tijd voor de training van de team leader dinges, ben benieuwd, verslag zal volgen, en woensdag zal 't de eerste echte "werkdag" zijn als team leader:)

Graag gedaan
en lees nog goed
Rob

Geen opmerkingen: